Avatarul clientului în 5 pași
  • Marian Grosu

Avatarul clientului în 5 pași

Vrei să vinzi mai mult? Vrei să ajungi la o audiență mai mare? Sau pur și simplu vrei să generezi mai multe lead-uri? Cel mai eficient lucru pe care îl poți învăța este cum să-ți construiești avatarul clientului ideal.


De ce? Pentru că acest avatar îți va oferi o superputere: capacitatea de a comunica eficient cu potențialii tăi clienți. Și până la urmă ... hai să dăm cărțile pe față: nu fiecare persoană trebuie să-ți devină client. Mesajul tău poate rezona foarte bine cu unele tipuri de oameni, dar nu cu toți.


Află mai multe citind acești 5 pași pe care i-am pregătit pentru tine. Poți avea un pix și o hârtie la îndemână în caz că-ți apar idei pe parcursul articolului.

Ca orice alt personaj principal, fiecare avatar al clientului ar trebui să aibă o profunzime anume, un scop și detalii despre personalitatea lui. La urma urmei, motivul pentru care lucrezi la a-ți identifica clientul ideal este să descoperi ce îl motivează să ia măsuri și să treacă la acțiune, astfel tu poți crea și livra mesaje puternice, pe canalele de comunicare potrivite, care să-l facă să cumpere de la tine.

Asta înseamnă că procesul de dezvoltare unui avatar al clientului depășește demografia sau elementele de identificare de bază. Va trebui să-ți pui echipamentul de scafandru și să te duci în cele mai adânci ape ale căutării pentru că doar acolo vei găsi răspunsurile potrivite pentru tine.

Titlul și descrierea job-ului: Noteză aici doar un titlu generic, câteva detalii despre sarcinile de la muncă ale avatarului tău și care este puterea de decizie pe care o are acolo.

Demografie: Notează lucrurile de bază care te vor ajuta să-ți aduci avatarul la viață: vârsta, sexul, nivelul veniturilor, educația, starea civilă/familia, locul în care locuiește și locul în lucrează.

Psihografie: Intră în mintea avatarului și notează obiceiurile acestuia descriind hobby-uri, valori, atitudini și interese.

Obiective, provocări și stres: Care sunt obiectivele principale ale avatarului tău? Ce stă în calea îndeplinirii acestora? De ce nu poate dormi avatarul tău noaptea?

Obiecții și rol în procesul de achiziție: De ce nu ar cumpăra clientul tău ideal de la tine? Și câtă putere are acea persoană asupra deciziei finale?

Utilizarea mass-media: De unde își primește avatarul tău informațiile? Care sunt site-urile preferate? Ce cărți citește? Ce canale de știri urmărește? Este activ pe rețelele de socializare?

Pentru inspirație suplimentară, Optinmonster are 188 de SUPER întrebări care te vor ajuta SUPER mult.

Probabil că ai deja o idee despre cum arată clientul tău ideal, dar presupunerile sunt doar un punct de plecare. Există mai multe modalități de a analiza, iar eu îți voi da aici câteva exemple foarte bune.


  • Dacă ai deja clienți, intervievează-i la telefon sau prin Skype folosind lista de întrebări folosită mai sus. Va trebui să încerci să vorbești cu toți sau cu măcar 10% din lista de clienți pentru a avea rezultate concludente.

  • Dacă faci reclame pe Facebook, este posibil să ai deja instalat un pixel personalizat pentru a detecta de unde vine audiență pe site-ul tău. Dacă nu ai un pixel deja află că este o modalitate excelentă de a aduna informații despre persoanele care-ți vizitează site-ul.

  • Verifică zona de analytics oferită Google sau platformele de socializare unde ești activ ca business.

  • Consultă paginile de socializare ale concurenței pentru informații demografice și psihografice, cum ar fi interesele.

  • Citește blogurile și forumurile din industria în care activezi și asigură-te că acorzi o atenție deosebită comentariilor, întrebărilor adresate și tonului vocii utilizat de clienți.

  • Identifică influencerii industriei tale. Cum vorbesc aceștia? Cum își construiesc strategia de conținut pe social media? Cum arată comentariile pe care aceștia le primesc? Dă click pe câțiva utilizatori care îi urmăresc pe acești influenceri și încercă să descoperi cât mai multe detalii relevante.


Acum vine partea amuzantă în care trebuie să scrii povestea avatarului/avatarelor - punând totul laolaltă pentru a crea un portret concis dar bogat al clientului tău ideal.


Vei colecta mai întâi toate informațiile pe care le-ai acumulat în mod obișnuit. Pentru a-ți aduce avatarul/avatarele la viață, îi/le vei da o identitate reală (exp: George, Loredana, Simona, Ionică, etc.), vei căuta o fotografie stock care să reprezinte imaginea clientului tău ideal și vei dezvolta unui backstory care ilustrează chestiuni precum motivațiile și perspectivele.


Este posibil să fi început cu o idee bună despre cine este clientul tău ideal, dar în timpul procesului de creare a avatarului pot apărea rezultate surprinzătoare. Dacă ai un restaurant vegan și ai conturat avatarului unui vegan, analiza ta poate identifica un al doilea avatar de client emergent - persoanele care țin post. Interesant nu-i așa?


Există numeroase tool-uri online gratuite care te vor ajuta să conturezi avatarul clientului tău ideal. Iată 5 dintre favoritele mele:

  1. Hubspot

  2. Digital Marketer

  3. Demand Metric

  4. Copyblogger

  5. Personapp


Să știi care sunt persoanele pe care nu vrei să le atragi este la fel de important cum este să știi cine este clientul tău ideal. De ce să-ți investești timp, bani, energie și marketing către oameni care nu vor cumpăra niciodată de la tine?


Hubspot are un scurt articol despre crearea de persoane excluzive. Este un exercițiu pe care îl poți face în același timp în analizezi avatarul clientului ideal, deoarece contrastul te va ajuta să ai o claritate mai bună.


Revizuiește avatarurile clienților în mod regulat. Pe măsură ce afacerea ta crește, vei afla mai multe despre persoanele care cumpără produsele sau serviciile tale. Transformă avatarul într-un fundament, iar afacerea ta va continua să se îmbunătățească.


0 afișare

©2020 by Marian Grosu.