Provocarea de a lucra pe cont propriu

E mișto e fain, da nu prea.


Am 27 de ani și observ la cei de vârsta mea, sau chiar mai mici că sunt foarte foarte orientați spre a lucra pentru ceva al lor mai mult decât a face lucra pentru cineva.


Nu e neapărat un lucru rău asta, nu ? Pentru că ești cheia și lacătul a tot ceea ce faci, dar asta vine cu lucruri bune și cu lucruri bune la pachet.


Să fii propriul tău șef te poate face să lucrezi fie prea mult fie ... prea puțin. Dar uite ce am învățat eu din mai bine de 7 ani de lucrat de-acasă și pe cont propriu.

  • e important să ai un program, de la ora x la ora y lucrez, iar în rest am grijă de viața mea personală. Să lucrezi pe cont propriu nu e singura chestie importantă în viață. Eventual mai ai și un iubit/iubită, o mamă, un tată, un câine, pisiciă, pește ceva care are nevoie de tine și au nevoie de tine la fel de mult pe cât are nevoie și job-ul tău.

Nu e musai să lucrezi de la 9 la 5 și ăsta să fie programul tău forever pentru că poți să ai clienți din US și să lucrezi exact în opusul celorlați, așa că tu trebuie să găsești cel mai bun program pentru tine.

  • educația e cea care te definește! nivelul la care ești ca și freelancer sau firmă (în caz că ai o echipă de oameni) este exact nivelul tău. Nu vei putea merge mai departe decât ești capabil să mergi, nu? Să ai un client șmecher de care ești mândru că îl ai în portofoliu nu e singurul lucru de care trebuie să ai grijă.

Am mai zis asta și o să o mai zic: relația dintre tine și un client este exact ca cea dintre un băiat și o fată în care tu ești băiatul iar clientul fata, așa că nu e suficient să cucerești fata, e nevoie să și întreții relația.


Cursuri de dezvoltare profesională, webinarii, orice consideri că te ajută să înveți. Când ajungi în impas și îți dai seama că ceva nu e în regulă, întreabă-te ce ai făcut greșit pentru că ești principalul responsabil atunci când lucrurile merg dar și atunci când nu merg.


  • începe cu sfârșitul în minte. Gândește-te la tine pe termen lung, ce ai vrea sa faci la 30, 40, 50 de ani iar acțiunile de astăzi să te ducă acolo. Că dacă la 50 de ani ai vrea să fii sănătos și să ai un stil de viață super verde cu siguranță astăzi nu bagi în tine fast food și altele care clar nu o să te ducă acolo. La fel și cu munca, dacă vrei corporație cu numele tău deasupra astăzi tre să muncești și să construiești ceea ce la 50 de ani o să stea în picioare.


  • networking my friend. Mergi la evenimente care au legătura cu domeniul tău de activitate, întră în grupuri ce au ca interes comun domeniul tău de activitate, oameni cu aceleași interese și activități ca tine DAR SECRETUL este să mergi burete uscat și nu burete ud.

Buretele uscat e acolo să învețe și să afle lucruri noi, să ia informațiile și nu să împartă din ele, pe când buretele ud nu mai poate învăța nimic nou că deja e prea plin și nu mai încape nimic în el.

Atitudinea este de ce pot face pentru tine? mai mult decât ce poți face tu pentru mine?.




Un alt lucru important sunt clienții și zic că e unul dintre cele importante și nu cel mai important pentru că tu ești pe primul loc și nu clienții tăi. Că degeaba ai clienți dacă tu ești praf și îi poți ajuta.


Dar până la ajutat vei avea tangență cu 3 tipuri de clienți (100%):

  • scârțarii - "Am nevoie de ceva simplu, rapid, nimic complicat". Proiectele care încep cu replici asemănătoare cu asta sunt cele mai consumatoare de resurse, timp, nervi, energie, curent, etc. Acel ceva simplu niciodată nu e simplu, și acel nimic complicat devine mult mai complicat pe parcurs, pentru că de obicei brief-ul se schimbă pe parcurs.

Cu genul ăsta de clienți e bine să comunici un brief de la început care să răspundă la întrebarea "Ce vrea clientul?" și pe care să îl poți executa altfel clientul îl poți trimite la competiție. Nu îți recomand să îl iei nici dacă ai 2 cămătari la ușă.


  • prietenoșii - "Facem să fie bine la toată lumea." Sunt genul de clienți pe care îi poți avea pe termen lung pentru că vor avea grijă și te interesul tău și nu doar de-al lor. E bine să îi ai aproape pentru că de aici pleacă mult prea iubitele recomandări de care ai nevoie.


  • white collar - Aici sunt clienții ideali. De ăștia ai nevoie. Te recomandă, nu sunt pretențioși și plătesc oricât li se pare lor rezonabil să plătească doar pentru a vedea o treabă rezolvată. Îți comunică pe mail, care de obicei se termină cu

"Mulțumesc,

Andrei" (sau cum îl cheamă pe el)


eventual are și date de contact în semnătură și îți dă feeling-ul că lucrezi la nivel înalt și că în sfârșit viața ta prinde sens lucrând cu și pentru el.


Nu se sfiește să îți spună în conversație "Îmi spui cât face și fără probleme achit căt e." Pentru genul ăsta de client ai face și lucruri în plus doar să îl știi mulțumit. Îți vine să lucrezi și gratuit pentru el dacă nu ai avea facturi de plătit. Dar chiar și dacă vei vrea să lucrezi gratuit pentru el, nu va fi el de-acord, pentru că de asta e clientul ideal.


Ca să știi sigur care client este clientul tău, cunoaște-te pe tine și vezi unde te situezi. Cunoaște-ți valoarea și (cel mai important) cât valorează o oră din viața ta.


Dacă știi cât valorează o oră din viața ta o să îți fie foarte simplu să te poziționezi față de client și să știi ce client să iei și ce nu.


Cheers, my brother!


35 afișare

©2020 by Marian Grosu.